Δημοτικό Σχολείο Καπέδων
Mon-Fri – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 22542227
Τηλεομοιότυπο: 22543930
Μενού

S.D.G.s Defenders - Eco-Books co-writers

Το έργο “S.D.G.s Defenders - Eco-Books co-writers” επικεντρώνεται στη μελέτη των 17 Στόχων του ΟΗΕ για την Αειφόρο Ανάπτυξη, μέσα από την ανάγνωση σχετικών παιδικών λογοτεχνικών βιβλίων. Σύμφωνα με την Κατσίκη-Γκίβαλου η παιδική λογοτεχνία «συνιστά μια ιδιαίτερη ψυχοαισθητική, αξιακή και γλωσσική μορφή διαμεσολάβησης ανάμεσα στο παιδί και στον εξωτερικό ιστορικοκοινωνικό χώρο». Ως εκ τούτου, μέσα από τις νοητικές και ψυχοσυναισθηματικές επιρροές που ασκεί στο παιδί-αναγνώστη συμβάλλει στην ανάπτυξη αξιών που σχετίζονται με την αειφορία καθώς και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ενεργού πολιτότητας. Οι δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν για την υλοποίηση του έργου λειτουργούν πολυεπίπεδα με παράλληλη ενίσχυση του λογοτεχνικού, περιβαλλοντικού, ψηφιακού γραμματισμού και των ήπιων δεξιοτήτων των συμμετεχόντων.

Με αφετηρία τον Στόχο 17 που αφορά στη “Συνεργασία για τους Στόχους” παιδιά από 4 μέχρι και 12 ετών από Κύπρο και Ελλάδα δημιούργησαν μία κοινότητα αναγνωστών και μέσα από τη συλλογική δημιουργική γραφή έφτιαξαν τα δικά τους κείμενα για την προάσπιση των 17 στόχων της αειφορίας. Ειδικότερα στο έργο, συμμετείχαν 138 παιδιά, 4 μέχρι 12 χρονών, από τα πιο κάτω σχολεία:

  • 1ο Δημοτικό Σχολειο Ηράκλειας (Σέρρες) - Δ' τάξη
  • Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αδριανού (Ναύπλιο) - Β' τάξη
  • Δημοτικό Σχολείο Απαλού (Αλεξανδρούπολη) - Δ' τάξη
  • Δημοτικό Σχολείο Καπέδων (Ενιαίο Ολοήμερο) (Κύπρος) - Α' μέχρι Στ'  τάξη
  • Δημοτικό σχολείο Νικήσιανης (Καβάλα) - Β' τάξη
  • Νηπιαγωγείο Λυρκείας (Άργος)
  • 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης (Θεσσαλονίκη)

 

Οι προτεραιότητες του έργου

Βασικές προτεραιότητες του έργου “S.D.G.s Defenders - Eco-Books co-writers” ήταν η ενίσχυση της επικοινωνίας και της συνεργασίας παιδιών και εκπαιδευτικών για:

  • την ανάπτυξη καλών πρακτικών σε σχέση με την αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας,
  • τον σχεδιασμό και υλοποίηση φιλαναγνωστικών δράσεων και δραστηριοτήτων δημιουργικής γραφής για την προαγωγή της γνώσης σε σχέση με τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης,
  • την ενδυνάμωση των συμμετεχόντων για την ανάληψη κοινωνικής δράσης.

 

Εκπαιδευτικοί Στόχοι

Μέσα από το έργο αυτό επιδιώχθηκε οι μαθητές να καλλιεργήσουν δεξιότητες και να αναπτύξουν ικανότητες σχετικές με τους πιο κάτω τομείς:

1. Λογοτεχνικός γραμματισμός, δημιουργική γραφή και φιλαναγνωσία

  • Εδραίωση μιας φιλικής σχέσης του παιδιού με το λογοτεχνικό βιβλίο
  • Καλλιέργεια της αναγνωστικής δεξιότητας και απόλαυσης
  • Εξοικείωση με τη συγγραφική πράξη- Μύηση στη δημιουργική γραφή
  • Μελέτη της «μεταγραφής»/μετάπλασης περιβαλλοντικών, κοινωνικών και άλλων γεγονότων σε λογοτεχνήματα
  • Καλλιέργεια της ακρόασης και ενίσχυση της δυνατότητας κατανόησης του κειμένου
  • Καλλιέργεια της δεξιότητας της αναδιήγησης ιστοριών ή καταστάσεων και γενικότερα της αφηγηματικής ικανότητας
  • Ανάπτυξη της γλωσσικής έκφρασης (προφορικής και γραπτής)

2. Περιβαλλοντικός γραμματισμός και αειφορία

  • Γνωριμία με τους Παγκόσμιους Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) και κατανόηση της αλληλοσύνδεσης που υπάρχει μεταξύ τους
  • Κατανόηση της αλληλοσύνδεσης ανθρώπων, ζώων και περιβάλλοντος
  • Απόκτηση βασικών περιβαλλοντικών εννοιών και εννοιών αειφόρου ανάπτυξης που σχετίζονται με τις θεματικές ενότητες του έργου
  • Ανάπτυξη των αξιών της αειφορίας (αλληλεγγύη, δικαιοσύνη, αυτονομία, υπευθυνότητα κλπ.)
  • Ανάπτυξη του αισθήματος προσωπικής και συλλογικής ευθύνης για την προστασία του περιβάλλοντος και διασφάλιση βιώσιμων συνθηκών ζωής

3. Ψηφιακός γραμματισμός και τεχνολογία

  • Συμμετοχή σε διαδικτυακές δραστηριότητες με σεβασμό και εφαρμόζοντας τους κανόνες ασφάλειας στο διαδίκτυο (net-ethics)
  • Αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων με ασφαλή τρόπο για τη δημιουργία προϊόντων που απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό

4. Οριζόντιες δεξιότητες (softskills)

  • Δημιουργία κλίματος συντροφικότητας μέσα στην τάξη η οποία μετατρέπεται σε μια «κοινότητα» αναγνωστών και συνδημιουργών
  • Καλλιέργεια του συναισθηματικού κόσμου και ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης
  • Καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, του σεβασμού και της αποδοχής 
  • Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας και δραστηριοποίηση της φαντασίας και της εφευρετικότητας για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων
  • Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, διαλόγου, συνεργασίας, συλλογικότητας και συμμετοχικότητας

 

Περιεχόμενο, δραστηριότητες και παραγόμενα του έργου

Οι δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν για την επίτευξη των στόχων του έργου εστίαζαν σε τρεις άξονες:

1. Αλληλογνωριμία και επικοινωνία των συμμετεχόντων:

  • Παρουσίαση των σχολείων και ανάρτηση σε κοινόχρηστο padlet
  • Το avatar και η ταυτότητά μας
  • Ανταλλαγή χριστουγεννιάτικων καρτών και ευχών

2. Γνωριμία με τους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης μέσω της παιδικής λογοτεχνίας:

  • «Γράμματα στο έλατο κρυμμένα» (συγγραφέας: Κατρίνα Τσάνταλη, εικονογράφος: Little Miss Grumpy) - Στόχος 12: Υπεύθυνη Παραγωγή και Κατανάλωση
  • «Ένα σχολείο ταρακουνημένο» (συγγραφέας: Άλκηστη Χαλικιά, εικονογράφος: Ίρις Σαμαρτζή) - Στοχος 4: Ποιοτική Εκπαίδευση
  • «Όταν εσύ λείπεις…» (συγγραφέας: Θοδωρής Παπαϊωάννου, εικονογράφος: Πέτρος Μπουλούμπασης) - Στόχος 14: Ζωή στο Νερό & Στόχος 15: Ζωή στη Στεριά 
  • «Θα γίνουμε κύμα» (συγγραφέας: Nicola Edwards, μετάφραση: Μάρω Ταυρή, εικονογράφηση: Sarah Wilkins) - Στοχος 13: Δράση για το κλίμα & Στόχος 17: Συνεργασία για τους στόχους

3. Παραγωγή κειμένων δημιουργικής γραφής και εικαστικών έργων:

  • Διαγωνισμός δημιουργίας του λογότυπου του έργου
  • Τρισδιάστατη κατασκευή για το δικό μας "ταρακουνημένο σχολείο"
  • Ποίημα σε ελεύθερο στίχο για το σχολείο που ονειρευόμαστε
  • Εικαστική παρέμβαση σε γωνιά του σχολείου
  • Συλλογικό ψηφιακό βιβλίο με τον τίτλο «Όταν εσύ λείπεις… Όταν εσύ βρίσκεσαι εδώ…» με κείμενα δημιουργικής γραφής, στο στυλ του Θοδωρή Παπαϊωάννου, και δική μας εικονογράφηση
  • Σχηματοποιήματα σε μορφή σταγόνων που μαζί "γίνονται κύμα"